Uniconta - Nyheder i version 94 - Frigives den 15. juni 2025

Viking Data
May 30, 2025
Nyhed

Uniconta understøtter nu den nye Outlook

Når Uniconta danner fakturaer, og man gerne vil have den vist i Outlook, så understøtter de nu den nye Outlook. Har man hverken den nye eller klassiske Outlook installeret, så åbner de dit standard e-mail system, som du har på din PC.

 

Sikkerhed på felter

Man kan nu begrænse adgang til felter via rettighedssystemet. Man kan bestemme om et felt skal være skjult eller skrive beskyttet.

 

Anden sikkerhed

Der er også kommet et nyt menupunkt ”Andre opsætninger”, hvor man kan lave mere ”specielle” opsætninger. Der er to nye opsætninger:

-         Må brugeren godkende nye betalingsinformationer på kreditor

-         Må brugeren lave en faktura, som overskrider kreditmaks

 

Udløbsdato på en bruger

Når man tilknytter en bruger til et regnskab, kan man nu sætte en udløbsdato. Når datoen passeres, slettes brugerens rettigheder.

 

Brugerfelter, intern ændring

Hvis et bruger-defineret felt har en reference til et stamkartotek, så gemmes nu ”RowId” og ikke nøglen. Det betyder, at hvis en bruger ændrer nøglen på hovedkartoteket, så vil ændringen også slå igennem på brugerfeltet. Det betyder også, at man ikke senere må fjerne referencen, da man så ikke kan slå nøglen op.

Det samme gøres nu ved Enums, så den nu gemmer ”Index” og ikke værdien. For brugeren er der ingen ændringer, da værdierne vises som hidtil.

 

Brugerprofil, fremhæv række

Når man kører med cursoren hen over list-billederne, følger der en ”bar” med. Nogle brugere synes det er forvirrende, at der er 2 barer, nemlig den med fokus, og den der scroller. Nu kan man på sin profil slå scrol-baren fra.

 

Modtag Faktura via Nemhandel - EAN-nummer søgning

Søgningen af varenummer i Uniconta er udvidet med søgning af EAN-nummer i tabellen "Indkøbskonti", som kan åbnes fra varetabellen. Det er især anvendeligt hos grossister, der kan have forskelligt EAN-nummer til samme vare.  

 

Betalingsservice 621-Leverance

Uniconta kan nu læse 621-leverancer fra Betalingsservice (BS). Med denne fil får man som kreditor, mulighed for at fange og rette evt. fejl i opkrævninger. Filen bruges som et ekstra tjek og en første afstemning af, om data er korrekte. Det er en gratis service, som skal bestilles hos BS.

 

Rediger i Posteringer på bilag

I redigeringsmenuen på bilag kan man nu redigere beløb i valuta. Man kan også redigere beløb for bilag, der løber over mere end 2 linjer. Nu får man en liste op, og så kan man for hver enkelt linje indtaste et nyt beløb. Indtaster man ikke noget beløb, så ændres linjen ikke, så man kan fint eks. rette tre beløb på et bilag med 8 linjer.

 

Delvis udligning

Under debitor- og kreditor-/åbne poster, kan man nu trække et felt ind via layout, som hedder ”Delvis udligning”. Når man her laver udligninger, så kan man på fakturaerne indtaste et mindre beløb, end hvad fakturaen er åben med, og derved få fakturaen delvist udlignet.

 

Bankafstemning - Gebyrer

I bankafstemning, når man gemmer en regel, kan man nu tilføje en gebyr-kode. Så hvis man kan lave en regel for Mobilepay, så kan den selv udfylde ”Gebyr” feltet. Hvis bankkontoen er i en fremmed valuta, så blev gebyret tidligere bogført i firmavalutaen, men dette er nu rettet, så gebyrer bogføres i bankkontoens valuta.

 

Fakturabeløb inkl. moms

Opgiver man sine priser ekskl. moms, og man så har en privatkunde, så kan kunden nu se priserne for hver fakturalinje inkl. moms. Det er altså et nyt felt man kan trække ind på fakturalinjerne. Det gælder både i rapportgeneratoren, men også i den simple fakturarapport med koordinater.

 

EU-Salg uden moms rapportering

Det har været et ønske fra revisorerne, at de kan angive deres eget CVR-nummer ifm. rapportering af EU-Salg uden moms. En revisor kan på vegne af sin klient indberette. Det kræver, at revisors CVR-nummer står angivet i første linje i filen der dannes.

Er det revisoren, der rapporterer for sin klient, så er det revisorens CVR-nummer, der skal angives i feltet 'Registrator (CVR-nr). Standard indsættes CVR-nummer fra Firmaoplysninger i feltet.  

 

Kostpristillæg

Hvis man i kostpristillæg har et tillæg, som tildeles et bestemt varenummer, så blev det før tildelt til den første linje med det varenummer på fakturaen. Nu tildeles tillægget beløbet proportionalt i forhold til ”antal”, hvis fakturaen har flere linjer med samme varenummer.

 

Enhedsomregning

Der er nu indsat et nyt felt på prislister og ordrelinjer: ”enheds-omregnings-gruppe”, så man kan bestemme hvilken omregning, man vil bruge. Det kan være brugbart, når man handler med flere leverandører, som bruger forskellige omregninger. En ”Kasse” fra en Leverandør kan jo indeholde et andet antal end fra en anden leverandør.

På enhedsgruppe-kartoteket er der også kommet et nyt felt: ”fast enhed”. Er det udfyldt, så vil den altid omregne til denne enhed.

 

Afgifter

Har man sat en afgift til at være et varenummer, kan man nu sætte op, at afgiftsbeløbet tages fra varekortet (Salgspris 1 benyttes). Så kan afgiftspriser vedligeholdes på lageret.

 

Godkendelse af Kreditor bankoplysninger

Med denne nye funktionalitet er det nu muligt at forbedre sikkerheden af kreditors bankoplysninger, som bruges til betaling.

Sker der ændringer af Bankkontonummer, FI-kreditornummer, IBAN eller SWIFT, så vil bankoplysningerne skifte status til ’Afventer Godkendelse’, og vil ikke kunne bruges til betaling, før de er blevet godkendt af rette person.

Det kan bidrage til at opdage mistænkelige aktiviteter eller uregelmæssigheder i bankoplysningerne og muliggør, at der træffes passende foranstaltninger for at sikre bankoplysningernes integritet og beskytte mod svindel.  

 

Betalingsbetingelser – Kreditkort

Opretter man nu en betalingsbetingelse med ”Kreditkort”, så kan man nu få bogført det udestående hos kreditkortfirmaet på deres konto. Den konto kan enten være en finanskonto eller en anden debitor. Man skal altså kun udfylde et af felterne.

 

Fra-Til på Debitor og Kreditor kontoudtog

Det giver ikke mening at have fra-til felter på kontoudtog, da numrene ikke kommer i en logisk orden, som det er tilfældet i finans. Nu kan man i stedet skrive en række kontonumre adskilt med semikolon. Hvis man gerne vil have fra-til, så kan man skrive vores standard syntax for søgning, nemlig ”<fra> .. <til>”.

 

Projektkladden: Lås på et projekt

Nu kan man i projektkladden låse den til et bestemt projekt. Så vil Uniconta kun vise de linjer i kladden, som er til det pågældende projekt. Når man bogfører kladden med en låsning på et projekt, så vil kun disse linjer blive bogført.

 

Notifikationsbillede

Der er kommet et notifikationsbillede, der for eksempel dukker op, når der er oprettet ny kreditor via Uniconta Scan.

 

Dashboard

Dashboard designer Login er udvidet, så der nu også kan logges ind med brugerens Microsoft Login.

I Dashboard designer kan der nu tilføjes egne labels, så et Dashboard kan skifte sprog, der svarer til brugerens sprog. Der er også mulighed for et standard-sprog, der vælges, hvis der ikke er valgt et sprog for brugeren. I Uniconta standard dashboards vil standard-sproget være engelsk. Sammen med funktionen for sproguafhængige Enums betyder det, at Dashboards nu kan bruges på tværs af sproggrænser. Ikke alle standard dashboard er pt oversat.

 

Herudover kan følgende punkter nævnes:

-         I firmaoversigten kan man nu se, hvornår et firma sidst har været åbnet

-         På kreditnotaer gemmer Uniconta nu datoen for den faktura, som blev udlignet. Det er et lovkrav

-         Kreditorstatistik. Ligesom Uniconta har Debitorstatistik, er der nu også kommet en for Kreditor

-         Uniconta har nu også leveringsadresser for kreditorer og indkøbsordrer

-         Afslutningsarket har fået nogle flere felter i kontooversigten

-         Tabellen ”EmpPayrollCategory” har fået brugerfelter

-         ”Order nummer” er tilføjet til ”Bogførte kladder”

-         Når man vælger et serie-/batchnummer med et Lagersted, så overføres dette til ordrelinjen

-         Statistikrapporten under lager kan nu også gruppere på ”Statistikgruppe”

-         Fysiske bilag har fået to nye felter: ”Forfaldsdato” og ”Betalingsbetingelser”

-         Fakturaer til tyske kunder har nu den lovpligtige XML-faktura indlejret i PDF’en

-         I fakturadialogen, kan man sætte om fakturaen skal dannes, selvom den overskrider kreditmaks

Hvis der er spørgsmål til ovenstående, er du som altid meget velkommen til at kontakte os på support@vikingdata.dk eller tlf. 929 949 00.

Viking Data
Forfatter